Por

Por

Por należy do roślin cebulowych. Jest to gatunek, który głównie uprawiamy z rozsady. Można go także uprawiać siejąc bezpośrednio do gruntu. Jest prosty w uprawie, nie ma specjalnych wymagań glebowych – ważne aby gleba była zasobna w próchnicę. Siejąc nasiona na rozsadniku lub w pojemnikach zwracajmy uwagę aby siewki miały odpowiednią temperaturę – dla kiełkowania jest to już 3-4ºC ale w okresie wzrostu należy roślinie zapewnić 15-20ºC. Gdy sadzonki mają 8 tygodni, można je sadzić do gruntu. Przed wysadzeniem należy sadzonki zahartować – ograniczyć podlewanie i wystawić na zewnątrz.

Przy wysiewie wprost do gruntu uprawa jest mniej wymagająca. Nasiona siejemy w rzędach, zachowując odległość między rzędami na 30cm. Po wzejściu rośliny przerywamy na odległość 10cm dla odmian wczesnych i 15 cm dla odmian późnych, jeśli zbiór planujemy na wiosnę w kolejnym roku, zostawmy odstęp 20cm. Jeśli chcemy przyśpieszyć wzrost roślin możemy je przykryć agrowłókniną, należy jednak pamiętać o wietrzeniu, podlewaniu, regularnym odchwaszczaniu i spulchnianiu gleby (por bardzo nie lubi zaskorupiałej ziemi). Por ma średnie wymagania pokarmowe – duże zapotrzebowanie na azot i średnie na fosfor i potas.

W uprawie ogródkowej por dobrze reaguje na kompostowanie i nawozy zielone.  Por lubi towarzystwo selera, pomidorów, cebuli, kapusty i marchwi oraz ziół więc warto go uprawiać na sąsiednich grządkach ale źle znosi uprawę z fasolą i grochem. Nie należy go także uprawiać na tym samym miejscu co inne rośliny cebulowe natomiast dobrze się udaje po dyni czy sałacie.

Odmiany wczesne porów zbiera się od lipca do września, odmiany późne zbiera się od października do listopada oraz zimą i wiosną przyszłego roku (gdy odmiany są odporne na niskie temperatury – mrozy tj. od -15ºC do -20ºC i można pozostawić je w gruncie na zimę).

Por jest bogatym źródłem witamin A, C, E, PP, witamin z grupy B oraz wapnia, fosforu, potasu, sodu, żelaza i siarki. Ma właściwości bakteriobójcze oraz oczyszczające, reguluje poziom cukru we krwi oraz złego cholesterolu. Dobrze wpływają na układ odpornościowy, oddechowy i trawienny. Jest warzywem niskokalorycznym. Polecany jest przez dietetyków i specjalistów zdrowego żywienia. Można go spożywać na surowo a także gotować lub dusić. Warto po niego sięgać ponieważ odkwasza organizm. Na surowo może mieć ostry smak (zwłaszcza jego zielona część) jednak po ugotowaniu łagodnieje. Warto po niego sięgać w przeziębieniach, pomaga także oczyszczać krew więc można stosować go jako okład na skaleczenia.

Product added to wishlist
Product added to compare.

Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies.

Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.