Groch

Groch

Groszek najlepiej rośnie w chłodne, wilgotne dni, dlatego powinno się go sadzić wczesną wiosną. Są wzmianki, że w klimacie umiarkowanym można sadzić go również jesienią, ale wiosenna uprawa przynosi większe plony. Gdy rośliny już wykiełkują i trochę podrosną dobrze jest ściółkować podłoże – zatrzyma wilgoć oraz ograniczy wschodzenie chwastów. Bardzo ważne jest podlewanie od momentu kwitnienia aż do zbioru ponieważ groszek lubi wilgoć, należy jednak pamiętać, aby nie opryskiwać liści ponieważ może to powodować rozwój chorób grzybowych rośliny a nadmiar wody może spowodować gnicie korzeni (jeśli ziemia jest mokra należy poprawić drenaż dodając piasku). Aby ładnie rósł warto jest kompostować podłoże.

Groszek cukrowy jest soczysty i delikatny. Doskonale smakuje na surowo, jak i jako dodatek do sałatek i różnego rodzaju dań. Tę odmianę groszku można jeść razem ze strączkami, które są bardzo słodkie i chrupiące (jeśli strąki są zbyt twarde oznacza to, że zostały zebrane zbyt późno i groch należy wyłuskać). Groszek jest pełen witamin (witamina A, C, E i K oraz witaminy grupy B: B1, B6, B12), steroli roślinnych, białka i błonnika, zawiera także żelazo, magnez, potas, fosfor, mangan, molibden i selen.

Spożywanie niewielkich ilości groszku może obniżyć poziom złego cholesterolu lub cholesterolu LDL w organizmie. Właściwości te przypisuje się obecności B-sito-sterolu, fitosterolu (sterolu roślinnego) oraz błonnika. Spożywając produkty z wysoką zawartością błonnika, jak np. groszek,  poprawia się perystaltyka jelit, dzięki czemu obniża się poziom cholesterolu i trójglicerydów w organizmie. Groszek, a zwłaszcza jego zielona odmiana, zawiera znaczne ilości witaminy K, która odgrywa kluczową rolę jeśli chodzi o zdrowie kości, gdyż zmniejsza ryzyko utraty masy kostnej, przeciwdziała osteoporozie. Groszek to roślina bogata również w białko i minerały, takie jak żelazo, potas i magnez, które zapobiegają nagłym skokom cukru we krwi. Wysoka zawartość błonnika również jest pomocna w normalizowaniu poziomu cukru we krwi a co za tym idzie, zapobiega cukrzycy. Przyjmowanie tego bogatego w przeciwutleniacze i chlorofilinę warzywa zapobiega wchłanianiu substancji rakotwórczych przez nasz organizm.

Product added to wishlist
Product added to compare.

Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies.

Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.